Řešení parkování na Praze 10 je stále v nedohlednu
V polovině roku 2016, po odchodu hnutí ANO z vedení radnice Prahy 10, vznikla nová koalice. Usedl v ní i zkušený matador mezi zastupiteli, pan Martin Hejl za ODS. Tento uvolněný radní má v gesci mj. i dopravu a samozřejmě parkování, resp. takzvanou dopravu v klidu. Jeho stranický kolega Milan Richter při své abdikaci pana Hejla, který jej v Zastupitelstvu nahradil, uvedl těmito slovy: „ODS na své kandidátce nemá většího odborníka na dopravu, než je kolega Martin Hejl. Dokonce si troufám tvrdit, že z vás všech je největší odborník na dopravu, protože jeho profesní zaměření je léta stejné.“
Radnice vloni v létě (rok po ustavení současné koalice) pustila do médií informaci:
„Rada Prahy 10 vypsala výběrové řízení na zhotovitele studie parkování. Má sloužit jako podklad pro rozhodnutí, zda radnice požádá o zařazení městské části do systému parkovacích zón.“
Domnívala jsem se tedy, že velký problém většiny občanů Prahy 10 se začíná řešit. Ani po půl roce však jako zastupitelé nemáme o obsahu či rozsahu slibované studie informace. Proto jsem se letos v lednu dotázala, jaká je s avizovanou studií situace a zda jí mohu získat k prostudování. Využila jsem institutu dotazu zákona 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím a to z toho důvodu, aby byla studie přístupná i občanům (pozn. odpověď na takto položené dotazy se povinně zveřejňují na webu radnice).
Přišla však překvapivá odpověď:
„Studie „Analýza dopravy v klidu na celém území MČ Praha 10“ prozatím nebyla zpracována. Vyhlášení výběrového řízení na zhotovitele studie je plánováno po projednání a odsouhlasení podkladu pro výběr zhotovitele v rámci jednání Výboru dopravy a cyklostezek Zastupitelstva MČ Praha 10. Předpokládané projednání bodu by mělo proběhnout na březnovém zasedání výboru.“
Jde o laxní přístup pana radního Hejla k Usnesení rady z 1. 6. 2017, z něhož mu vyplývá úkol v zadání poptávkového řízení na zmíněnou studii s termínem 30. 9. 2017 (!).
Pan radní Hejl (ODS) i pan předseda zmíněného Výboru pro dopravu a cyklostezky pan Viktor Lojík (TOP 09) jsou pro svou funkci, resp. práci pro obec, uvolnění na plný úvazek s měsíční odměnou přes 50 000 Kč. Je tristní, že po více než osmi měsících od rozhodnutí rady má teprve v březnu dojít k jejímu projednání. Problematika parkování na Praze 10 uvedeným pánům zřejmě nestojí za větší pozornost a nedá se předpokládat, že by ji řešili do konce svého funkčního období.
Parkování je problém celé Prahy a musí jej řešit každá městská část. Globální návrh koncepce pro celé hlavní město je stále v nedohlednu a v naší městské části je jeho řešení nad síly současné koalice.
Jana Komrsková, zastupitelka MČ Praha 10
Česká pirátská strana
Dovolte mi se skutečně důrazně ohradit proti celému článku a zejména větě „Problematika parkování na Praze 10 uvedeným pánům (tedy mě a radnímu Hejlovi) zřejmě nestojí za větší pozornost…“. Opak je pravdou!
Máte pravdu v jediném a to, že studie zadaná není a konečné znění zadání je plánováno projednat na dopravním výboru začátkem března. Důvody, proč se zadání „protahuje“ jsou 3 a jmenují se Praha 2, 3 a 4.
Jak nepochybně víte, Praha 2 od 1. října 2017 změnila systém zón placeného stání (ZPS) ze „starého“ na „nový“ tedy takový, jaký zavedly na podzim roku 2016 Prahy 5, 6, 7 a 8. To samé udělala Praha 3 k 1.2. tohoto roku. Praha 4 má podle posledních informací zavést ZPS od 1.7. 2018. Změnily se, a dále se budou měnit, způsoby parkování v okolních městských částech a mění se a nadále se měnit bude i chování řidičů na Praze 10. Bez toho, aniž by si situace takříkajíc sedla a to zejména s ohledem na Prahu 4, nemá smysl dělat studii parkování, protože v takovém případě budou získané informace v mnoha ohledech bezcenné a studie bude k ničemu.
Takže závěrem konstatuji, že řešení parkování na Praze 10 není nad síly současné koalice jak píšete, ale právě naopak. Pan radní Hejl a já situaci intenzivně řešíme a to zejména v souvislostech se změnami v okolních městských částech.
Naopak nad síly Vaše a nad síly Pirátů z Prahy 10 je vnímání výše uvedených skutečností a jejich uvedení do souvislostí, což je podmínka nutná k vyřešení jakéhokoli problému, nejen problému s parkováním.
Dobrý den,
a do doby, než si situace „sedne“ máme prosím parkovat kde? Zkoušel jste se projet po ulicích Vršovic v posledních měsících? Téměř polovina vozového parku má mimopražskou SPZ!
Jediné, co jsem zatím jako obyvatel P10 (rozhraní Vinohrad/Vršovic) pocítil, jsou pokuty, které městská policie rozdává za chybné parkování. Ono ale mnohdy jinak zaparkovat nejde….
Prosím Vás jako občan o urychlené řešení celé situace!
Ondřej Antoš