Podivuhodný Program bydlení

sedmidomky2

MČ Praha 10 realizovala od srpna roku 2006 do září 2015 tzv. podpůrný sociální program bydlení (viz infobox níže). V rámci tohoto programu se mimo jiné řešily komplikované pohledávky vůči Městské části Praha 10. Na řešení komplikovaných pohledávek (soudní i mimosoudní cestou) byla vyhlášena veřejná soutěž. V rámci této soutěže byl podán pouze jeden návrh uchazeče, sdružením „Bydlení v Praze 10“ se sídlem Jerevanská 16 (později transformované v akciovou společnost Program bydlení a.s.), zastoupené předsedou představenstva Radkem Luňákem a místopředsedou představenstva JUDr. Josefem Vostrejšem.Přečíst celý příspěvek

Vybudování nízkoprahového klubu pro mládež se ukázalo být pro koalici příliš vysokým cílem

Co je “nízkoprah”? Klub pro děti a mladé lidi, kam mohou jít bez překonání různých bariér typu vstupné, registrace nebo objednání předem. Největším přínosem je v oblastech s hloučky bezprizorní mládeže pokuřující v parcích a na lavičkách. Hudební zkušebna, hraní fotbálku a samozřejmě rozhovor se sociálními pracovníky je alternativa, která často předejde různým “experimentům z nudy”.Přečíst celý příspěvek

Děkujeme, nechceme

2-spravni_rada_kresla

Poslední únorový den předsedové zastupitelských klubů MČ Praha 10 dostali dopis od 1. místostarosty ing. Peka. Žádá v něm o návrh kandidáta na obsazení volného místa v dozorčí radě městské společnosti Praha 10 – Majetková, a.s. Ze Stanov společnosti vyplývá, že dozorčí rada je tříčlenná. V listopadu dva členové ze svých funkcí odstoupili a od 1.12.2017 je tak v ní pouze jedna členka. Již čtvrtý měsíc je tedy tento kontrolní orgán nekompletní. Dne 5.března jsem vznesla dotaz valné hromadě (tou je celá Rada MČ Praha 10), jaké konkrétní kroky byly učiněny pro obsazení volných pozic. Současná situace je možným porušením zákona, kdy v případě takto dlouhé nekompletnosti dozorčí rady může soud společnost zrušit a nařídit její likdvidaci (zák. č. 90/2012 Sb. o obchodních korporacích, par. 453, odst.1)

Odpověď jsem bohužel dosud neobdržela. Nejen z tohoto důvodu nenavrhujeme za Piráty žádného kandidáta a doporučili jsme vyhlásit na tuto pozici otevřené výběrové řízení .

Další konkrétní důvody:

  • hospodaření celého holdingu Praha 10 – Majetkové, a.s. je úmyslně dlouhodobě netransparentní. Dosavadní snahy o jeho kontrolu ze strany Pirátů byly vedení společnosti i odpovědného radního Tomáše Peka (TOP 09) obstruovány;
  • přetrvávají dlouhodobě neřešené problémy, jako např. Horský hotel v Jánských lázních (aktuálně zavřený), neefektivní správa sportovního areálu Gutovka, správa bytového fondu SVJ, Bytový dům Malešice, špatně organizované farmářské trhy, atd.;
  • stávající vládnoucí koalice MČ Praha 10 není schopná neobsazená místa v dozorčí radě doplnit zástupci ze svých řad, což opět jen ukazuje, jak velké problémy jsou ve společnosti Praha 10 – Majetková, a.s.;
  • “nabídka” přichází pouhého půl roku před komunálními volbami, což je doba, která neposkytuje prostor pro efektivní realizaci kontrolní činnosti a návrh změn a opatření;
  • zodpovědnost za dlouhodobě neřešené problémy bude přičítána k odpovědnosti novým členům dozorčí rady;
  • opozice v minulosti vždy nabídku působení v dozorčí radě odmítla. Stejně postupovala i  TOP 09 v roce 2015, která dnes nabídku předkládá;
  • předsedkyně zastupitelského klubu Pirátů, Jana Komrsková, podala koncem roku 2017 žalobu na společnost PRAHA 10 – Majetková, a.s. Vstupem do dozorčí rady by se ocitla v přímém střetu zájmů ona, nebo kdokoliv z jejího okolí

Odpovědnost za řízení a správu akciových společností naší MČ jsme připraveni převzít v situaci, kdy budeme mít k dipozici veškeré informace a především v době, kdy budeme mít plnou kontrolu nad rozhodnutím o nutných změnách v chodu a náplni všech činností uvedených společností.

V současné situaci jednoznačně odmítáme participaci na chodu městské akciové společnosti, která podle našich poznatků není přínosem pro obec.

Zveřeňujeme všechny zmíněné dokumenty:

Pusťte nás na ně i v komunálu!
 
Jana Komrsková, předsedkyně zastupitelského klubu Pirátů Praha 10
 

Rozpočet Prahy 10 – Na opravy bytů minimum, rozprodávat na maximum!

Bydlíte v obecním bytě a padá vám dům na hlavu? Hledáte na desítce nájemní bydlení, ale marně? I pro Vás je rozpočet na rok 2018 velmi podstatný.

unovychvil_2018v2

(Bytový dům v “péči” MČ Praha 10 – Strašnice, U Nových vil)

Starosta Vladimír Novák (ČSSD) neobstál ani se svou vlastní devátou variantou návrhu rozpočtu pro letošní rok. Na Radě byl přehlasován zbytkem své vlastní  koalice a Zastupitelstvu tak byla předložena varianta pravděpodobně z dílny TOP 09. Ta však nepřináší dlouhodobě udržitelné řešení, spíše naopak. Byla navržena a schválena varianta rozpočtu, která počítá se schodkem neuvěřitelných dvou miliard korun během následujících tří let! I přes ohromný schodek navržený rozpočet razantně snižuje částku určenou na opravy bytů a už dopředu počítá s prodejem majetku za stovky milionů korun.

Koalice nevidí do budoucnosti

Byl by Váš rodinný rozpočet v dobrém stavu, kdyby jste museli rozprodávat Váš majetek? Přesně v této situaci je nyní Praha 10. Už to není otázka, co uděláme s penězi, které jsme si našetřili. Už musíme prodávat jen proto, abychom mohli utrácet.

Přitom STOVKY VOLNÝCH BYTŮ čekají na rekonstrukci a příjem z jejich pronájmu by v budoucích letech nejenom generoval zisky na investice obce, ale také by řešil nedostatek nájemních bytů pro lidi.

Poslední návrh rozpočtu jde bohužel zcela proti tomuto logickému postupu. Rekonstrukce bytů jsou seškrtány o desítky milionů korun a plánovaný prodej nemovitostí narostl na zhruba 250 milionů korun. To všechno jen pro to, aby bylo na projekty, které nebudou soběstačné nebo  navíc dlouhodobě zatíží rozpočet ještě svým provozem.

Schválený rozpočet jde tak daleko, že pokud se bezezbytku naplní, zcela vyluxuje účet, ze kterého lze byty opravovat a v roce 2019 by se tak neopravil už ani jeden jediný. Na tomto účtu je v současnosti víc než 300 milionů korun!

Schválený návrh budí dojem, že si jeho prostřednictvím současní politici hodlají koupit podzimní přízeň voličů za každou cenu. Jedná se o krátkozraký,  rozhazovačný přístup. V delším horizontu je to však ke škodě všech obyvatel naší městské části, a proto Piráti nemohou tento nesystémový rozpočet podporovat.

Piráti chtějí dlouhodobě udržitelný rozpočet, který dokáže zajistit ekonomický rozvoj naší městské části, držet vysoký standard v oblasti školství, sociálních služeb a umožní nám rozumně investovat.

Pusťte nás na ně i v komunálu!

Reportáž o tom, jak jsme se stali průkopníky elektromobility

Kdo byl Emil Koben?

Jedním z výrazných obyvatel naší městské části byl Emil Kolben. Bez nadsázky lze konstatovat, že díky intelektu, resp. vynálezům Emila Kolbena v oblasti elektrotechniky zaznamenal vývoj lidstva významný pokrok.

Emil Kolben se narodil 1. listopadu 1862 ve Strančicích u Prahy.

Po studiu v Praze se Kolben vydal do světa, poznal významné evropské elektrotechnické podniky a v roce 1888 odjel do USA. Tam zakrátko získal místo ve firmě Thomase Alva Edisona – Edison Machine Company, předchůdce dnešní General Electric. Talentovaný inženýr se rychle stal Edisonovým přímým spolupracovníkem a nakonec i hlavním inženýrem ve vývojových laboratořích firmy, kde se podílel na vývoji a experimentech se stroji na střídavý proud. Kolbena velice inspiroval jeho někdejší spolupracovník Nikola Tesla, který se s Edisonem později ve zlém rozešel. Kolben se s Teslou setkal roku 1889 při zkouškách Teslových třífázových motorů. Geniální myšlenka ho nadchla natolik, že se od té doby stal jejím neúnavným propagátorem. Na rozdíl od Tesly ale ani po odchodu neztratil Edisonovo přátelství, což mu později velmi pomohlo.Přečíst celý příspěvek

Dotace dětem nebo podnikatelům?

index 2

O tom, že MČ Praha 10 umí dotační programy nasměrovat na konkrétní místa jsme se přesvědčili už mnohokrát. Velmi známá je kauza Horského hotelu, kdy dotace na školy v přírodě se vztahují pouze na toto místo. Rada města nemá zájem usnesení z roku 2008 zrušit a rozšířit dotaci na všechny zařízení v ČR dle výběru školy. Žáci ZŠ nemohou jezdit (v rámci dotace) jinam, ani když je hotel zavřený a peníze tak mohou končit pouze u provozovatele tohoto hotelu, společnosti Gastro servis Zemánek.

Tentokrát to zůstane u ledu

Od letošního roku je ve Strašnicích otevřen nový soukromý zimní stadion Škoda Padok Icerink. Je to skvělá zpráva pro všechny milovníky bruslení. Přestože se jedná o soukromou podnikatelskou aktivitu, od začátku stavby se kolem něj hemží mnoho místních politiků. Radní Zoufalík poklepával na základní kámen a 1.místostarosta Pek stadión po roce slavnostně otevíral. Až sem je vše v naprostém pořádku. Jenže ono to tady nekončí. Naopak začíná.Přečíst celý příspěvek

PRAHA 10 – PRODEJ VĚTŠINY MAJETKU, MILIARDOVÉ DLUHY NEBO BANKROT?

Po dlouhých koaličních neshodách míří na jednání do Finančního výboru MČ Praha 10 v pořadí již desátý (sic!) návrh rozpočtu na rok 2018. V jeho první verzi byl plánovaný schodek hospodaření ve výší 900 000 000 Kč, v deváté předložené verzi téměř 600 000 000 Kč.
Naše návrhy se týkaly snížení v oblasti neinvestičních výdajů v řádu 100 mil Kč, investice jsme navrhli snížit o 200 mil Kč. Výsledný schodek pak činil 271 000 000 Kč. Nejedná se o návrh Pirátské strany, pouze o korekci nesmyslných výdajů verze, kterou jsme dostali k nahlédnutí. Předložená desátá verze se našim úpravám přibližuje pouze v celkovém schodku.
Tento obrovský dluh je opticky snížen především navýšením příjmů ze zdrojů naší městské části ve výši 440 000 000 korun. Uvedená dotace je tvořena z volných prostředků na účtech MČ a především z prodeje vlastního majetku. Přesto je navrhovaný rozpočet ve výrazném schodku. Během příštích pěti let se Praha 10 podle navrženého výhledu hospodaření dostane do celkového kumulativního schodku -2 762 509 000 Kč. Ano, jde o téměř tři miliardy plánovaného dluhu! Tato situace může mít dramatický dopad na všechny. Prodej většiny majetku, miliardové dluhy nebo bankrot! Základní služby jako je školství nebo sociální služby jsou ve vážném ohrožení, jednoduše nebudou finance na jejich provoz. V této situaci již nebude naše městská část schopna nejen dostát svým závazkům, ale ani financovat své základní provozní potřeby. Zároveň hrozí, že v tu dobu již budou vyčerpány veškeré zdroje dosavadních příjmů, tedy zejména rozprodány obecní byty.
Čím je schodek rozpočtu způsoben? Zejména se jedná o zátěž z minulosti v podobě pro obec nevýhodných smluv, neefektivní rozhazování v oblasti neinvestičních výdajů, nehospodárnost (především nehospodárné nakupování služeb – zpracování rozličných studií, služeb ostrahy, nákup právních služeb, propagační aktivity).
Cílem Pirátů je vyrovnané, maximálně transparentní a dlouhodobě udržitelné hospodaření ve prospěch obce. Z tohoto důvodu odmítáme podpořit amatérsky připravený rozpočet s kumulovaným schodkem téměř tři miliardy Kč.
Ve středu 21. února od 15 hod se i vy můžete zúčastnit veřejného jednání Finančního výboru v budově ÚMČ Praha 10. Sledujte také aktuální informace o hospodaření Prahy 10 na fb: https://www.facebook.com/pirati.praha10/

Piráti upozorňují starostu na zbytečné výdaje minimálně za 300 milionu korun

Dne 8. února 2018 byli zástupci zastupitelských klubů MČ Praha 10 pozváni panem starostou k jednání o návrhu rozpočtu MČ Praha 10 pro letošní rok. Předem nám byla zaslána jeho v pořadí již 9. varianta (Rozpočet 2018 – 9. varianta). V průběhu značně emotivní diskuse vyplynulo, že ani tento návrh nevyjadřuje názor celé koalice. Starosta je odpovědný za jeho sestavení, ale tvorba a obsah jednotlivých rozpočtových kapitol je v gesci odpovědných radních. Bez rozpočtu téměř nelze řídit naši městskou část. Opozice k jeho sestavování nebyla přizvána.Přečíst celý příspěvek

Řešení parkování na Praze 10 je stále v nedohlednu

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

V polovině roku 2016, po odchodu hnutí ANO z vedení radnice Prahy 10, vznikla nová koalice. Usedl v ní i zkušený matador mezi zastupiteli, pan Martin Hejl za ODS. Tento uvolněný radní má v gesci mj. i dopravu a samozřejmě parkování, resp. takzvanou dopravu v klidu. Jeho stranický kolega Milan Richter při své abdikaci pana Hejla, který jej v Zastupitelstvu nahradil, uvedl těmito slovy: „ODS na své kandidátce nemá většího odborníka na dopravu, než je kolega Martin Hejl. Dokonce si troufám tvrdit, že z vás všech je největší odborník na dopravu, protože jeho profesní zaměření je léta stejné.“

Radnice vloni v létě (rok po ustavení současné koalice) pustila do médií informaci:

„Rada Prahy 10 vypsala výběrové řízení na zhotovitele studie parkování. Má sloužit jako podklad pro rozhodnutí, zda radnice požádá o zařazení městské části do systému parkovacích zón.“

Domnívala jsem se tedy, že velký problém většiny občanů Prahy 10 se začíná řešit. Ani po půl roce však jako zastupitelé nemáme o obsahu či rozsahu slibované studie informace. Proto jsem se letos v lednu dotázala, jaká je s avizovanou studií situace a zda jí mohu získat k prostudování. Využila jsem institutu dotazu zákona 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím a to z toho důvodu, aby byla studie přístupná i občanům (pozn. odpověď na takto položené dotazy se povinně zveřejňují na webu radnice).

Přišla však překvapivá odpověď:

„Studie „Analýza dopravy v klidu na celém území MČ Praha 10“ prozatím nebyla zpracována. Vyhlášení výběrového řízení na zhotovitele studie je plánováno po projednání a odsouhlasení podkladu pro výběr zhotovitele v rámci jednání Výboru dopravy a cyklostezek Zastupitelstva MČ Praha 10. Předpokládané projednání bodu by mělo proběhnout na březnovém zasedání výboru.“

Jde o laxní přístup pana radního Hejla k Usnesení rady z 1. 6. 2017, z něhož mu vyplývá úkol v zadání poptávkového řízení na zmíněnou studii s termínem 30. 9. 2017 (!).

Pan radní Hejl (ODS) i pan předseda zmíněného Výboru pro dopravu a cyklostezky pan Viktor Lojík (TOP 09) jsou pro svou funkci, resp. práci pro obec, uvolnění na plný úvazek s měsíční odměnou přes 50 000 Kč. Je tristní, že po více než osmi měsících od rozhodnutí rady má teprve v březnu dojít k jejímu projednání. Problematika parkování na Praze 10 uvedeným pánům zřejmě nestojí za větší pozornost a nedá se předpokládat, že by ji řešili do konce svého funkčního období.

Parkování je problém celé Prahy a musí jej řešit každá městská část. Globální návrh koncepce pro celé hlavní město je stále v nedohlednu a v naší městské části je jeho řešení nad síly současné koalice.

Jana Komrsková, zastupitelka MČ Praha 10

Česká pirátská strana

Zastupitelstvo Prahy 10 svolané k rozpočtu nebude jednat o rozpočtu

Tisková zpráva zastupitelského klubu Pirátů MČ Praha 10

Dne 23. ledna požádal uvolněný radní MČ Praha 10, Mgr. Ondřej Počarovský (TOP09) o svolání  Zastupitelstva naší městské části s jediným bodem programu „Příprava rozpočtu Městské části Praha 10 na rok 2018“. Termín jednání je stanoven již na tento pátek 2.2.2018 od 12:30 v zasedacím sále ÚMČ Praha 10.

Garantem rozpočtu je starosta obce a návrh jeho obsahu je plně v kompetenci Rady MČ, která jej sestavuje ve spolupráci s jednotlivými odbory úřadu MČ. Opoziční zastupitelé nebyli až dosud s jeho obsahem seznámeni, ani neměli možnost, jakkoliv se vyjádřit k jeho návrhu. V úterý 30. ledna dopoledne starosta MČ Praha 10, Ing. Vladimír Novák (ČSSD), uvolnil podklady, které se skládají z osmi různých verzí rozpočtu v rámci jeho přípravy a jejich komentářů. Schodek navržený v jeho prvním znění byl 900 000 000 Kč, v poslední verzi se pak snížil na 600 000 000 Kč. Ve všech verzích se však jedná o rozpočet výrazně schodkový, kryjící navrženou ztrátu z volných finančních rezerv, které byly vytvořeny výhradně postupným prodejem obecního majetku v předchozích letech.

Jako opoziční zastupitelky považujeme veškeré předložené návrhy za krajně nezodpovědné, zpracované bez znalosti základních principů sestavování rozpočtu a rozpočtových pravidel a na základě zcela nerealistického výhledu. Neschopnost současné vládnoucí koalice zodpovědně a rozvážně spravovat naši obec se ukázala již v průběhu schvalování předchozího rozpočtu, který rovněž nebyl předložen v termínu a jeho čerpání bylo prakticky celé první pololetí roku 2017 limitováno rozpočtovým provizoriem. Skutečným vrcholem této nekompetence se stalo i poslední Zastupitelstvo vloni v prosinci, v jehož průběhu nebyla vládnoucí koalice schopna odhlasovat si výsledek svého vlastního hospodaření.

Navržené jednání Zastupitelstva tak považujeme za bezpředmětné, neboť nebude věnováno jednání o obsahu návrhu rozpočtu či jeho schvalování, ale pouze procesním postupům a údajnému nedodržování vágně stanovených termínů, které si Rada sama schválila. Vše se samozřejmě může točit jen kolem problémů koalice, která je silně rozklížená. To se nakonec projevilo i na jednání Finančního výboru ve středu 31.1.2018, které provázely osobní útoky především mezi členy současné koalice.

Máme dlouholeté pracovní zkušenosti se sestavováním rozpočtu, a to v prostředí soukromých společností i na úrovni rozpočtu České republiky, který se řídí obdobnou strukturální logikou a pravidly, jako rozpočet měst a obcí. Naše kritika je podložena znalostmi a praxí.

Za zastupitelský klubu Pirátů

Jana Komrsková, zastupitelka MČ Praha 10 a předsedkyně zastupitelského klubu Pirátů

Olga Richterová, poslankyně PS ČR a zastupitelka MČ Praha 10

Poznámky:

ROZPOČET územního samosprávného celku definuje §4 odst. 1 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů. Rozpočet je finančním plánem, kterým se v daném roce řídí financování činnosti územního samosprávného celku a svazku obcí. Jedná se o nejdůležitější krátkodobý plánovací dokument, podle kterého obec hospodaří. Rozpočet je zjednodušeně řečeno bilancí příjmů a výdajů, který tak podává informaci o vyrovnanosti, případně schodku nebo přebytku obecních financí. Rozpočtový rok je shodný s rokem kalendářním. 
ROZPOČTOVÉ PROVIZORIUM Pokud dojde k situaci, že před 1. lednem rozpočtového roku nebude schválen rozpočet obce, pak se její hospodaření až do schválení rozpočtu řídí pravidly rozpočtového provizoria. Institut rozpočtového provizoria je upraven v ustanovení § 13 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů. Rozpočtové provizorium slouží k tomu, aby nedošlo k narušení plynulosti hospodaření nejen obce, ale také obcí zřízených příspěvkových organizací, případně dalších subjektů, které jsou na rozpočtu obce závislé. V praxi to znamená, že úhrn měsíčních výdajů je shora omezen jednou dvanáctinou rozpočtu předchozího schváleného rozpočtu. Nejsou tak umožněny jakékoliv rozvojové investice a obec je zpravidla schopna financovat pouze své nutné provozní náklady.