Jsou částky za právní služby oprávněné?

Opoziční práce je ze své podstaty založena na kontrole činnosti vládnoucí koalice, upozorňování na podivné nesrovnalosti a v návrzích na jejich odstranění. Není to neustálá nekoncepční kritika, jejímž cílem je pošpinění práce současných radních. Bohužel z opozičních lavic nemáme možnost chod věcí změnit a naše návrhy jsou plošně odmítány, aniž by se alespoň přistoupilo k diskuzi.

Jedním z výsledků naší práce je již několik let existující Mapa faktur, ve které naleznete faktury mnoha desítek úřadů po celé republice, které nám byly poskytnuty na základě Zákona o svobodném přístupu k informacím. Tyto seznamy jsou cenným zdrojem informací pro všechny, které zajímá, jak jejich radnice nakládá s veřejnými prostředky, jaké služby platí a s kterými dodavateli spolupracuje.

Jednou z mnoha zajímavých položek jsou na Praze 10 náklady na právní služby, které MČ Praha 10 objednává u externích právních kanceláří. Naše zastupitelka Jana Komrsková si pro srovnání vyžádala přehledy objemu plnění v této oblasti za poslední tři roky i u několika dalších městských částí. MČ Praha 10 v současné době zaměstnává 12 právníků. Jejich mzdové náklady činí, podle vyjádření tajemníka úřadu Ing. Martina Slavíka, v ročním úhrnu 7,3 milionů korun. Přesto je podle pana tajemníka situace v současném právním řádu natolik složitá, že je nutné využívat ve značné míře i externí právní služby.

Navzdory tomuto tvrzení existují městské části, které řeší stejně složitou právní agendu, pohybují se ve zcela shodném právním prostředí, a přesto jsou jejich náklady za právní služby úřadu na jednoho obyvatele až sedmkrát (sic!) nižší. Pokud se podíváte podrobněji na strukturu těchto faktur, pak zjistíte, že plná třetina (13 406 321,- Kč) všech uvedených nákladů Prahy 10 za právní služby je spojena s oblastí bytů a nebytových prostor. Prakticky shodné smlouvy o prodeji a pronájmu jsou zadávány vždy jako zcela nový případ za příslušnou sumu, která je v tomto případě obvyklá. Je to podle vás v pořádku?

Náklady na právní služby
2015 2016 2017 Celkem za období 2015 – 2017 Náklady na jednoho obyvatele za období 2015 – 2017 Počet obyvatel (k 2016)
Praha 3 4 694 590 7 139 800 6 651 561 18 485 951 252,90 73 095
Praha 4 1 505 873 1 235 955 2 537 697 5 279 525 41,15 128 301
Praha 5 6 780 000 10 540 000 4 590 000 21 910 000 260,32 84 165
Praha 7 1 500 063 1 000 252 1 092 073 3 592 388 82,85 43 362
Praha 10 7 443 687 14 534 787 10 761 841 32 740 315 299,45 109 336
částky jsou uvedeny v Kč
zdroj: úřady příslušných městských částí

 

Autor: David Satke

Pátečníci byl spolek intelektuálů, kteří se scházeli ve vile Karla Čapka. Současná politická reprezentace Prahy 10 se trapně snaží jim přiblížit

Možná se i vám dostala do rukou tiskovina s názvem „Pátečník Prahy 10“. Jedná se o titul, který svým více či méně zdařilým retrostylem má odkazovat na slavnou dobu „pátečníků“, tedy významných osobností scházejících se ve vile Karla Čapka. Vedle těchto velikánů, kteří jsou krátce zmíněni v uvedeném titulu, zde však především defilují představitelé současné koalice se svými příspěvky. Zcela mimo pak je pozvánka na koncert skupiny Olympik, pod záštitou současného starosty Nováka. V tiráži této tiskoviny je uvedeno: „Jako informační a propagační tiskovinu pro městskou část Praha 10 připravil FOIBOS BOOKS s.r.o., www.trmalovavila.eu“.

Právě tato firma totiž od městské části získala dotaci pro projekt s názvem „PÁTEČNÍK PRAHY 10 – bulletin“ pod pořadovým číslem 000305 na částku 250 tisíc korun.

Zdá se, že obecní dotace lze na Praze 10 využívat skutečně kreativně a pod pojem „kultura“ zahrnout cokoliv. Piráti již prostřednictvím zák. 106/1999 Sb. požádali příslušné úřady o vyjádření, zda nedošlo k zneužití veřejných finančních prostředků pro předvolební propagaci politických subjektů zastoupených v současné koalici, resp. porušení dotačních pravidel MČ Praha 10, a samotnou MČ Prahu 10 pak o záznam z hodnocení předmětné žádosti o dotaci od společnosti FOIBOS BOOKS s.r.o., vč. jmen hodnotitelů.

Praze 10 chybí kulturní koncepce, která by schválení a především formu realizace obdobných projektů nepřipustila. V metodice pro zájemce o dotace od MČ Prahy 10 pro rok 2018 je pro oblast kultury věnována pouze jedna věta: „Oblast je zaměřena na podporu kulturních projektů, pokud svým zaměřením mají v městské části Praha 10 svou tradici, ale i projektů nových či méně známých, které svým zaměřením obohatí kulturní dění, zejména v oblasti divadla, hudby, literárních, výtvarných či filmových projektů, tradiční lidové kultury a folkloru, výstavní činnost a další programy galerií.“ Současná situace tak dovoluje vyhodit čtvrt miliónu z veřejných prostředků na slaboduchou sebeprezentaci nynějších radních a současně odmítnout žádost výtvarné školy o podporu v řádu jednotek tisíc korun na nákup potřeb pro děti s odůvodněním: „sdělujeme, že Vaší žádosti o poskytnutí dotace nebylo možno vyhovět, a to jednak z důvodu výše finančních prostředků alokovaných v rozpočtu MČ Praha 10 na dotace pro tento rok, a dále z toho důvodu, že přednost byla v r. 2018 dána jiným žadatelům o dotace.“

Domníváme se, že parazitovat na ušlechtilém odkazu pátečníků je přinejmenším nevhodné a zneužívat veřejné prostředky pro sebeprezentaci nemravné.

 

Michal Kočí

Parkování v Praze 10 = nejpalčivější problém v dopravě

Přestože naši městskou část trápí více problémů v dopravě, největším již dlouho zůstává tzv. doprava v klidu − zjednodušeně parkování. Již léta postupně vzrůstá počet automobilů ve městě, Praha dnes již překonala v počtu aut na obyvatele řadu jiných evropských velkoměst.

V současnosti téměř jedinou metodou, která je v praxi v Praze využívána, jsou parkovací zóny různého charakteru:

  • výhradně pro obyvatele příslušné MČ,
  • další pro její návštěvníky,
  • kombinované.

Se zaváděním zón začaly logicky centrální městské části, kde byl problém nejpalčivější. Systém bohužel stále není řešen jednotně na celoměstské úrovni, takže vše leží na bedrech každé jedné městské části. Neoblíbené „modré zóny“ se postupně přiblížily až k hranicím Prahy 10 – nejprve od centra, tj. Prahy 2 a 3, a od července tohoto roku i od Prahy 4.

Každé zavedení zón v blízkosti vyvolalo posun, kdy se vozidla nerezidentů z dotčených oblastí přesunula jakousi přílivovou vlnou do míst bez zón. V přilehlých oblastech tak dále narůstá zatížení. To se v naší městské části týká především Vršovic, které přímo sousedí s oblastmi jiných MČ vybavených zónami, a problémy s parkováním zde kvůli vysoké hustotě osídlení nastaly již dříve. Nulovou reakcí vedení MČ Praha 10 na zavádění zón sousedy se tyto problémy prohlubují.

Parkovací zóny mohly být již i v Praze 10

Již v průzkumu provedeném v roce 2012 bylo zjištěno, že obsazenost některých komunikací činila přes 100 % (parkování v křižovatkách apod.). Přitom již v roce 2012 byl v Praze 10 proveden průzkum a zpracovány studie na zavedení zón i ve zdejší městské části. Ačkoliv návrh byl dobrým podkladem pro realizaci, neučinilo tehdejší vedení radnice pro tuto realizaci nic, studie skončila uložená „u ledu“, i když bylo zjevné, že sousední městské části zóny zavádět budou a vlny parkujících vozidel se tak přesunou na Prahu 10. Výstupy uvedené studie dnes sice nejsou stoprocentně aktuální kvůli nové výstavbě atd., ale jako dobré východisko posloužit mohou. Čekání na to, až se situace v sousedních MČ usadí, vhodné rozhodně není.

Během posledních let parkovací místa v Praze 10 spíše mizí a nová nevznikají. Nelze dohledat jediný pokus, kdy by městská část sama iniciovala vznik nového parkoviště nebo navrhla realizovat parkovací dům na svých pozemcích. Velkokapacitní parkoviště, jako je například na pozemku v sousedství stadionu Bohemians, jsou pronajata soukromým subjektům, bez jakéhokoliv zájmu o jejich plné využití. Nedávné zadání další studie přichází se zcela nepochopitelným zpožděním několika let a realizace opatření, která vzejdou z jejích výsledků, lze očekávat nejdříve v roce 2019.

Modré zóny nejsou samospasným řešením. Jejich možné zavedení je důsledkem mnohaletého přehlížení této problematiky vedením naší městské části.

V rámci Prahy je nutno postupovat komplexně a řešit tuto problematiku z hlediska celého města. V rámci jednotlivých čtvrtí pak posoudit možnosti vzniku nových stání v každé ulici, najít místa pro vybudování nových parkovacích domů lokálního dosahu, zvážit možnosti vybudování podzemních garáží a citlivého využití vnitřních dvorů bytových bloků.

 

Michal Mervart

VŠFS – továrna na tituly?

Vysoká škola finanční a správní (VŠFS) nabízí v prostorách pronajímaných jí obcí celoživotní spektrum vzdělávacích aktivit – od mateřské školy, základní školy, přes gymnázium, střední odbornou školu, po univerzitu třetího věku. Bankovní akademie a.s., která do portfolia VŠFS rovněž patří, zastřešuje činnost soukromého všeobecného gymnázia a soukromé střední odborné školy.[1]

VŠFS má pověst „školy modelek“, ovšem je navázaná úzce i na radnici Prahy 10. Vystudovala na ní řada radničních úředníků i zastupitelů. Nejznámější je patrně studium dlouholeté předsedkyně Kontrolního výboru zastupitelstva, komunistické plagiátorky Jany Čunátové.

Za pozornost stojí nejen studenti školy, ale i neobvykle příznivé nájemní podmínky, za kterých MČ Praha 10 výše uvedené prostory VŠFS pronajímá. Iniciační smlouva o nájmu nebytových prostor mezi MČ Praha 10, zastoupenou starostou Ing. Milanem Richterem a VŠFS, zastoupenou RSDr. Bohumilou Šenkýřovou, byla uzavřena 22. 7. 2004 se stanovenou sazbou 350 Kč ročně za provozní plochy a 100 Kč ročně za obslužné plochy. Tehdy se jednalo o 1.772,56 m2 provozní plochy a 1.209,41 m2 obslužné plochy. Jednalo se tedy o 741.337,50 Kč bez DPH za rok.

Aktuálně si VŠFS jen pro účely vysokoškolského studia od MČ Praha 10 pronajímá 6.084,78 m2. Smlouva o nájmu obsahuje klauzuli o možnosti (i jednostranného) rozhodnutí o úpravě výše nájemného v závislosti na výši úhrnného indexu růstu spotřebitelských cen, a to až do výše 100% úhrnného indexu růstu spotřebitelských cen za předchozí kalendářní rok. Pokud předpokládáte, že za 14 let k navýšení nájmu nedošlo, pak předpokládáte správně. Dodatek č. 7 k výše zmíněné smlouvě o nájmu nebytových prostor ze dne 10. 12. 2008 zachoval sazby za pronájem provozní i obslužné plochy a prodloužil nájemní dobu o 13 let, tj. do 30. 9. 2021. Dodatek č. 7 zároveň obsahuje i klauzuli o vybudování přednáškové auly z bývalé tělocvičny a o modernizaci a úpravě přízemních a suterénních místností pro potřeby vysokoškolského klubu, resp. o náhradě vložených nákladů formou vzájemného zápočtu proti nájemnému v částce 9.468.604 Kč bez DPH. Z uvedeného se zdá, že VŠFS se rozhodla pořídit si aulu a vysokoškolský klub, zainvestovala a Městská část Praha 10 jí náklady následně formou výhodného nájmu vykompenzovala.

Piráti jsou pro podporu vzdělávacích institucí formou zvýhodněného nájmu, ovšem v případě VŠFS je třeba si uvědomit, že se jedná o podnikatelský subjekt. Jinými slovy, nejedná se charitativní, neziskovou či veřejnou organizaci, jež by si příp. veřejnou podporu zasloužila. Dle výročních zpráv jednotlivých vzdělávacích složek VŠFS  studovaly ve školním (resp. akademickém) roce 2015/2016, potažmo 2016/2017, pod křídly VŠFS následující počty studentů:

  počet žáků výše průměrného školného v Kč školné průměr za školní / akad. rok v Kč
VŠFS 3.856 60.000 231.360.000
Gymnázium 128 34.000 4.352.000
Střední odborná škola 35 24.700 864.500
Základní škola 71 80.000 5.680.000
Mateřská škola 18 125.000 2.250.000

Když si dva pronajímají totéž, neplatí se vždy totéž

Nabízí se zajímavé srovnání. Na Praze 10 sídlí další vysoká škola – Metropolitní univerzita Praha, o.p.s. (dále jen: MUP) v ulici Dubečská. MUP si od Hl. m. Prahy pronajímá 2.579 m2 ve školní budově a 9.717 m2 pozemků.

Smlouva, datovaná 5. června 2015, s účinností od 1. 9. 2016, stanovuje výši nájemného na 803 Kč /m2/rok za prostory ve školní budově a 10 Kč/ m2/rok za venkovní pozemky.

Porovnání VŠFS versus MUP
VŠFS 6.084,78 m2 1.542.621 Kč / ročně
MUP 2.579 m2 2.070.937 Kč / ročně

 

Zjednodušeně se dá říci, že MUP platí o čtvrtinu vyšší nájem za poloviční plochu oproti VŠFS. Smlouva mezi Hl. m. Prahou a MUP obsahuje klauzuli, která předjímá každoroční valorizace nájemného dle usnesení Rady hl. m. Prahy. Smlouva mezi MČ Praha 10 a VŠFS hovoří pouze o právu pronajímatele upravit jedenkrát ročně výši nájemného až do výše 100% úhrnného indexu růstu spotřebitelských cen za předchozí kalendářní rok dle ČSÚ. Zdá se, že Magistrát plní v tomto ohledu roli dobrého hospodáře výrazně lépe.

MČ Praha 10 bude muset do svého vysychajícího rozpočtu v budoucnu hledat nové finanční zdroje. Patrně by si s hledáním ušetřila práci, pokud by se řádně starala o finanční zdroje stávající. Nabízí se rovněž otázka, zda s ohledem na demografický trend, jenž má za následek přeplněnost stávajících „desítkových“ základních škol, by pro občany Prahy 10 nebylo přínosné obnovit v budovách pronajímaných VŠFS základní školu, tj. smlouvu VŠFS od roku 2021 již neprodloužit. Velmi Šikovnou Finanční Subvenci VŠFS by však bylo záhodno ukončit co nejdříve.

[1] U obou uvedených škol chybí výroční zprávy za školní rok 2016 / 2017.

Michal Kočí

Opravy dětských hřišť? Jen to nejdražší je pro naše děti dost dobré

Bohužel už i dětská hřiště mo­hou na Praze 10 sloužit jako penězovod. Chceme prosadit lepší údržbu hřišť, víc obyčejných hou­paček, kolotočů, trampolín. Víme, kde na to vzít. Peníze v současnosti totiž mizí v předražených smlouvách. Nám se podařilo jednu takovou kau­zu rozkrýt.

obrazek hriste

Kouzlo výhradního distributora

Když Praha 10 poptávala výstavbu, nebo rekonstrukci dětského hřiště, tak přesně specifikovala nejen poža­dovanou skladbu a množství herních prvků, ale tím i konkrétního výrobce. Že to zákon o veřejných zakázkách zakazuje? Nevadí, tvařme se, že je to malá zakázka a tam se to může. Dále stačí mít dvě firmy se stejným maji­telem. V tomto poptávkovém řízení byla oslovena společnosti CONEP s.r.o. (jednatel pan Stašek) a pak ně­jaké to „křoví“. Druhou firmou pana Staška je totiž Gartensta plus s.r.o., která je výhradním distributorem to­hoto výrobce pro českou republiku, a tím je „křoví“ ze hry.

Gartensta plus s.r.o. a ČSSD

Společnost Gartensta plus s.r.o. je pro Prahu 10 dlouholetým a osvědčeným partnerem. Již v roce 2002 koupila Gartensta plus s.r.o., areál bývalé školky Úvalská a přestavěla ji na své školicí středisko. Podle některých teh­dejších zastupitelů tímto obchodem přišla Praha 10 o pět až šest miliónů korun. Spolupráci s Gartestou s.r.o. plus prosazoval tehdejší místostarosta A. Weinert (ČSSD), který je v letoš­ních volbách opět na kandidátní lis­tině této strany. Od té doby je správa dětských hřišť a jejich rekonstrukce stále v kompetenci ČSSD, konkrétně starosty Vladimíra Nováka (aktuálně již hnutí Pro Prahu) a předsedkyně sportovního výboru Kateřiny Peštové (ČSSD).

300 000 Kč navíc na jediné zakázce

Detailně jsme analyzovali smlouvu na mobiliář pro dětská hřiště v uli­cích Vrátkovská a Jířičkové na cel­kovou částku 2 373 931 Kč. Podle zadávací dokumentace šlo znovu o herní prvky od výhradního do­vozce Gartensta plus. Zakázka byla nakonec zadána společnosti CONEP. Ta sice nemá ani webové stránky nebo dohledatelné reference, ale rad­nice si nějaký kontakt našla. Ihned po zveřejnění smlouvy v registru, jsme u tohoto dovozce poptali zcela totožné herní prvky jako MČ Praha 10.

Na této konkrétní zakázce jsme zís­kali nabídku o 314 000 Kč nižší. Pro ilustraci: herní prvek s klouzačkou MČ Praha 10, dle smlouvy, stál bez DPH 193 447 Kč, nám byl nabídnut za 123 447 Kč, což je úspora 70 000 Kč na této jediné položce. Tato spe­cifická cenová politika se praktikuje u všech herních prvků, jejichž cenu jsme si ověřovali.

Zdůrazňujeme, že se jednalo o indi­viduální poptávku, která nezohledňu­je předpokládané množstevní slevy. Od roku 2008 naše MČ totiž uhradila pouze společnosti Gartensta plus bez­mála 50 milionů Kč. Na Praze 10 má radnice ve své správě na 90 dětských hřišť.

Současná správa hřišť probíhá chaoticky a její hnací silou je především fakturace. Zodpovědnou správou obce dokážeme ušetřit mnoho prostředků a ty investo­vat do jejího rozvoje a do vybudování sportovišť pro další věkové kategorie.

Pusťte nás na ně i v komunálu!

Petr Beneš

Praha 10 nechce zveřejnit kolik skutečně berou zastupitelé a radní! Hrají o čas.

Chtěli jsme zkontrolovat, zda skutečně vyplacené odměny zastupitelů a radních odpovídají zákonným normám. Požádali jsme proto o přehled hrubých mezd (odměn) politiků za poslední dva roky, což je období současné koalice v čele s TOP09 a ČSSD. Pokud máte silný žaludek a sledujete politické dění na Praze 10 delší dobu, jistě vás nepřekvapí, že naše žádost byla tajemníkem úřadu panem Slavíkem v plném rozsahu zamítnuta!

 z

Občan vyhrál po 822 dnech a 16 zamítnutích

Možná si vzpomenete na podobný případ, kdy pan Jan Lukeš podal na Prahu 10 v roce 2014 podobnou žádost na platy a odměny úředníků. Běžná žádost, kterou je úřad povinen vyřídit do 15 dnů se protáhla na neuvěřitelných 822 dnů. Pan Lukeš se nedal a po 16 odmítnutích vyhrál. (článek zde)

 Obstrukce, šikana a nezákonnost

Tak zhodnotil pražský magistrát postup Prahy 10. Magistrát totiž ve všech případech vyšel občanovi vstříc, a po jeho odvolání rozhodnutí Prahy 10 zrušil a vrátil k novému projednání. (článek zde)

Pochopitelně i my podáme odvolání a věříme, že nakonec budeme stejně úspěšní jako pan Lukeš. Tím spíš, že nám nejde o odměny úředníků, ale politiků. Jejich zveřejnění nic nebrán. V Metodickém doporučení k poskytování informací o platech a odměnách podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Ministerstva vnitra je uvedeno: „…informace o odměně uvolněného i neuvolněného zastupitele obce je plně poskytnutelná na základě žádosti o informace podle informačního zákona…“. Arogance moci na místní radnici dává tušit, že dostat se k informacím bude ještě velký oříšek, že udělají vše pro to, aby tuto informaci utajili minimálně do voleb.

 NA PRAHU ZMĚNY.

Pusťte nás na ně i v komunálu!

Třetí významná zakázka pro Hrdličku. Tentokrát dalších 99 milionů!

Je to tu znovu! Největší stavební zakázky posledních let se uzavírají těsně před volbami. Poslední tři významné zakázky, a to stavba školky Nad Vodovodem (69 miliónů Kč bez DPH), rekonstrukce kina Vzlet[i] (36 milionů Kč bez DPH) a nyní i rekonstrukce objektu U Vršovického nádraží (99 milionů Kč bez DPH), mají totožného vítěze, společnost VISTORIA CZ a.s., patřící známému lobbistovi a bývalému zastupiteli Prahy 10 Tomáši Hrdličkovi. V případě objektu u Vršovického nádraží je vítězem zakázky sdružení „Komunitní centrum Praha 10“, za kterým ovšem stojí znovu společnosti VISTORIA CZ a.s. a EDIKT a.s.

 30 30
Ilustrační foto – výstřižek z google street view

Dosud tak v tomto roce Městská část Praha 10 „přiklepla“[ii] společnosti VISTORIA CZ a.s. cca 204.000.000 Kč! Ale že to jedna firma má velké štěstí. A tím to možná nekončí.

Nejvýznamnější zakázka tohoto volebního období se právě soutěží. U rekonstrukce polikliniky Malešice se „hraje“ zhruba o 250.000.000 Kč. Bude také tento kontrakt podepsán do voleb a vsadili byste si na vítěze?

Jedná se o zcela aktuální informaci a pracujeme na získání dalších podrobností.

Pusťte nás na ně i v komunálu!
Petr Beneš

[i] Smlouva ještě není zveřejněna v Registru smluv. Měla být podepsána nejpozději 15.7.2018, čili zveřejněna do 15.8.2018.
[ii] Zakázky jsou zadány podle zákona.

Tisková zpráva k obvinění ze strany koalice Prahy 10

Do Horského hotelu vstoupili Piráti se svolením správce, firma Prahy 10 je i přesto žaluje

Praha, 6. srpna 2018 – Politický boj na Praze 10 dosahuje absurdních rozměrů. Městská firma Prahy 10 v čele s koaličním zastupitelem Lukášem Rázlem (ČSSD) prokazatelně lže a obviňuje Piráty z vloupání do Horského hotelu, který Praha 10 vlastní. Piráti přitom mají zdokumentováno, že do hotelu se dostali se svolením správce a za jeho přítomnosti.

Celý poslední školní rok byl Horský hotel, o který se má starat firma Prahy 10, vinou absolutní neschopnosti správce a vlastníka uzavřen.

„Různé oficiální informace, které jsem získala od současné vládnoucí koalice o situaci na Horském hotelu, byly k sobě v přímém rozporu. Z tohoto důvodu jsem se spolu s dalšími členy našeho místního sdružení rozhodla objekt osobně navštívit,“ říká k počátku celého případu pirátská zastupitelka za Prahu 10 Jana Komrsková.

Se čtrnáctidenním předstihem Jana Komrsková písemně požádala předsedu představenstva společnosti Praha 10 – Majetková, a.s., Lukáše Rázla (ČSSD) a gesční radní o zpřístupnění objektu Horského hotelu.

Vedení akciové společnosti na žádost zastupitelky Jany Komrskové k zpřístupnění hotelu nereagovalo a na místě Piráti nalezli uzavřený objekt. Lukáš Rázl nebyl k zastižení ani telefonicky, stejně jako zástupce společnosti Praha 10 – Rekreace, a.s., pod jejíž správu hotel přímo spadá, pan Stanislav Hanovský. Janě Komrskové se podařilo kontaktovat dočasného správce objektu, jehož telefonní číslo bylo uvedeno na vstupních dveřích hotelu. Ten s prohlídkou Horského hotelu souhlasil a po několika hodinách se na místo osobně dostavil. Mezitím, při prvotní obhlídce objektu, Piráti nalezli nezajištěný zadní vchod do objektu a správce objektu na tento stav následně upozornili. Někteří Piráti za doprovodu správce prošli některé části objektu. Do objektu nevnikl nikdo násilím a bez povolení. Během této návštěvy ale Lukáš Rázl telefonicky instruoval dočasného správce hotelu, jak má vypovídat na policii a přímo jej vybízel k podání křivé výpovědi proti členům České pirátské strany.

Tentýž den, v pátek 13. července, vydala městská část Praha 10 tuto zprávu:

„Krizové prohlášení vlastníka Horského hotelu na Černé hoře (městská část je zprostředkovaným akcionářem společnosti, která hotel vlastní): Do hotelu se před několika desítkami minut vloupal vyšší počet neznámých pachatelů. Bezpečnostní systém včas uvědomil policii, která na místo dorazila ve chvíli, kdy již pachatelé z objektu unikli. Vlastník objektu podává trestní oznámení a zjišťuje rozsah škod.“

Dva týdny na to zveřejnil Lukáš Rázl na facebooku tento příspěvek: „Piráti se dopustili trestného činu. Pokud násilím otevřu zamčené dveře a i přes houkající alarm vniknu do objektu, v kterém nemám co dělat – tak je to vloupání. Piráti, kteří volají po dodržování zákona jej porušili – a je to neomluvitelné. Můžete křičet jak chcete – spáchali jste trestný čin. Chováte se stejně jako gardistické bojůvky v 50. letech.“

Podle Pirátů je takovéto chování za hranicí přijatelnosti.

„Lukáš Rázl bohužel opět ničím nepřekvapil. Potvrdil jen, že je sice neschopný správce majetku městské části, ale velice schopný lhář. Piráti se nikam nevloupali a nic nepoškodili – máme úplný videozáznam naší návštěvy, který má k dispozici i policie. Jedná se tak o další zřejmou pomluvu ze strany stávající koalice,“ vysvětluje Jana Komrsková.

Horský hotel v Jánských lázních zakoupila MČ Praha 10 v roce 2008 za téměř 50 milionů. Další opravy a rekonstrukce spolykaly minimálně dalších 60 miliónů. Navzdory těmto obrovským investicím se po deseti letech péče a rekonstrukcí dostal objekt do stavu, kdy musel být z hygienických a bezpečnostních důvodů pro další pobyty dětí na počátku školního roku 2017/2018 uzavřen. Správu objektu po celou dobu jeho provozu zajišťovala, nebo spíše zanedbávala městská akciová společnost Praha 10 – Rekreace, a.s.

Horský hotel byl i v minulosti provázen řadou skandálů. Piráti se rozkrývání a odhalování těchto nepravostí dlouhodobě úspěšně věnují. Z hysterické reakce stávajících zástupců MČ Praha 10 na kontrolu provádění rekonstrukce ze strany opozice je zřejmé, že má cenu ve veřejném dohledu na Horský hotel i nadále pokračovat.