Kubánské náměstí zdobí 8 nových platanů

MČ Praha 10 vysadila na Kubánské náměstí osm nových platanů javorolistých. Výsadba je součástí dlouhodobé strategie Desítky, která systematicky rozšiřuje počet stromů na svém území. Dřeviny zkrášlují veřejný prostor a zároveň v něm mají nezastupitelnou roli i s ohledem na měnící se klimatické podmínky.

Kubáň byla pro aktuální výsadbu zvolena i na základě zkušeností a poznatků spolku Archetyp, jenž zde provozuje farmářské tržiště. „Pro výsadbu do zpevněné plochy byly vybrány platany. Ty, coby okrasné dřeviny, výrazně zvýší estetickou kvalitu tohoto prostoru, a zároveň budou obrovským přínosem hlavně v letních měsících, kdy se naplno projeví jejich termoregulační funkce,“ říká Jana Komrsková, pirátská místostarostka s gescí životního prostředí. „Chtěla bych moc poděkovat provozovateli, který s podnětem přišel,“ doplňuje místostarostka.

Péče o stromy a zeleň je v oblasti životního prostředí velkou prioritou Desítky. Pravidelná výsadba probíhá ve veřejných prostorech napříč jejím územím dlouhodobě. Zásadní je v tomto kontextu projekt stromů za narozené děti, v rámci nějž bylo za více než dekádu už zasazeno 4 500 nových dřevin. Stromy jsou také postupně doplňovány o zasakovací vaky k lepší distribuci vody v suchém období.

Zároveň se nám v posledním období daří získávat finanční prostředky z dotačních zdrojů hl. m. Prahy i Evropské unie. Příkladem je připravovaná realizace mobilní zeleně v ulici V Olšinách, kde s ohledem na vedení inženýrských sítí není jinak výsadba stromů možná. Spolupracujeme také s Technickou správou komunikací hl. m. Prahy na obnově a ideálně i rozšiřování uličních stromořadí,“ popisuje Jana Komrsková.

Ubytovna a nízkoprahové denní centrum pro osoby bez přístřeší v Malešicích

Usnesením zastupitelstva Hlavního města Prahy číslo 20/77 ze dne 15.10.2020 byla do zřizovací listiny příspěvkové organizace Centrum sociálních služeb Praha (CSSP) doplněna k hospodaření budova v majetku Hlavního města Prahy, stojící v katastrálním území Malešic na parcele číslo 4, s číslem popisným 107/8 (jiná stavba) za účelem rekonstrukce pro provoz nízkoprahového denního centra a noclehárny.

Jedná se o přízemní budovu u vchodu do areálu Malešického zámečku. Tento prakticky nevyužívaný a pozvolna chátrající objekt bude nyní sloužit k záchraně lidských životů v období nadcházející zimy. Vznikne zde dočasná zimní noclehárna pro lidi bez přístřeší v režimu humanitárního opatření, které bude k dispozici 24 hod 7 dní v týdnu. V tuto chvíli se jedná o dočasné opatření realizované hlavním městem, které má zajistit ochranu zdraví lidí, kteří by bez této pomoci mohli být v následujících měsících ohroženi na životě. Celková kapacita je stanovena na třicet osob. Provoz budovy a její rekonstrukci zabezpečí CSSP, vlastním poskytovatelem sociálních služeb pak bude Armáda spásy/Charita, která má s provozem zimních nocleháren dlouholeté zkušenosti. Pro tuto práci vyčlení své zkušené zaměstnance, kteří zajistí nejen klidný provoz, ale jsou připraveni podat těmto lidem důležité informace o dalších možnostech, jak řešit tuto nepříznivou situaci. Několikrát týdně zde bude k dispozici i zdravotnický personál. Lze očekávat, že toto zařízení zachytí významnou část osob bez domova, jež již nyní v Malešicích a okolí přebývají. Předpokládaná doba provozu je stanovena od 1. 12. 2020 – 31. 3. 2021, poté bude následovat rekonstrukce celého objektu.

Služba v sobě snoubí jak (zdravotní, hygienickou či poradenskou) pomoc samotným osobám bez přístřeší, tak veřejný zájem – eliminaci šíření nemocí či hygienických rizik. O záměru je informována Městská policie Prahy 10, byť zařízení by mělo bezpečnostní rizika v místě snížit.

Provoz, ani rekonstrukce finančně nezatíží městskou část, ale budou plně realizovány z jiných zdrojů, nicméně informativní materiál byl projednán na 20. zasedání zastupitelstva MČ Praha 10 dne 9.11.2020.

Jsme si vědomi, že tento projekt vzbudí stejně silné emoce, které by vyvolal i kdekoliv jinde. Lidé bez domova nejsou pro nás odpad, který je snadnější přehlížet. Cesty, které vedou na ulici, jsou často velmi spletité a nikdo z nás před podobným osudem není ochráněn. Jsme proto rádi, že právě Praha 10 může ukázat, že dokáže i těmto lidem pomoci a Piráti vznik tohoto centra podporují.

Centrum sociální a ošetřovatelské pomoci na Praze 10 získalo testovací přístroje Ichroma II

Centrum sociální a ošetřovatelské pomoci (CSOP), pod které na Praze 10 spadají domovy seniorů, ale i terénní služby pomáhající klientům v místě jejich bydliště, v pátek obdrželo tři jihokorejské testovací přístroje Ichroma II. Doposud byl personál těchto zařízení pravidelně testován klasickými PCR testy. Testování pomocí přístroje Ichroma II je rychlejší a zároveň výrazně levnější.

Vzhledem k tomu, že nejnáchylnější jsou k onemocnění COVID-19 senioři, rozhodli jsme se pravidelně testovat personál našich zařízení, který o klienty pečuje, abychom riziko nákazy minimalizovali. V tuto chvíli máme přes 200 zaměstnanců ve třech domovech pro seniory a terénních službách. Klasický PCR test nás stojí okolo 1500 korun, což v celkovém součtu představuje náklady přesahující 300 000 korun na jedno testování,“ říká ředitelka CSOP Eva Lexová.

Tří analyzátory Ichroma II získalo CSOP darem od společnosti MK Market, která je dodala prostřednictvím e-shopu Rouskydosluzeb.cz včetně 150 kusů testů. Běžná cena jednoho přístroje je 24 900 korun a následný test vychází pouze na 309 korun. Jeho výsledky jsou známy do 12 minut, což výrazně zrychluje možnost učinit v sociálních zařízeních opatření, která zabrání možnému šíření nákazy. Přesnost analyzátorů je nad 95 %. Stejně jako u PCR testů se analyzují vzorky výtěru z nosohltanu. „Pomocí těchto přístrojů je kromě COVIDU možné diagnostikovat přibližně čtyřicet dalších onemocnění, takže s jejích využitím počítáme i po skončení současné pandemie. Jejich nákup jsem konzultovala s několika řediteli obdobných zařízení a všichni se shodují na tom, že je jejich použití velmi efektivní,“ doplňuje Lexová.

V nejbližší době bude v CSOP k obsluze těchto zařízení proškoleno 14 pracovníků z řad zdravotnického personálu, aby další vlna testování zaměstnanců již mohla proběhnout za pomoci nových analyzátorů. V případě podezření na nákazu u klientů CSOP budou i oni testováni pomocí jihokorejských přístrojů a při pozitivním výsledku následně odesláni k potvrzení nákazy PCR testem.

Pořízení stejného analyzátoru současně zvažuje i Úřad MČ Praha 10. „Zvažujeme nákup přístroje Ichroma II, který bychom využili k testování zaměstnanců v první linii, tedy těch, kteří nejčastěji přicházejí do styku s veřejností,“ potvrzuje radní pro sociální oblast a bezpečnost Michal Kočí

Jak je to s rekonstrukcí radnice Prahy 10?

Tématem zastupitelstva MČ Praha 10 konaného dne 30.9.2020 bude dlouho připravovaná rekonstrukce naší radniční budovy Vlasta. Vzhledem k tomu, že ve veřejném prostoru cirkuluje mnoho nepřesných a někdy i záměrně zkreslených informací, rádi bychom se k nim vyjádřili a uvedli na pravou míru.

Kolik projekt bude stát a jak bude placen?

Očekávané náklady jsou 915 milionů korun, 219 milionů by měly pokrýt dotace z Operačního programu životní prostředí na snížení energetické náročnosti objektu. Městská část zároveň požádala hlavní město Praha o finanční výpomoc ve výši 500 milionů, žádost už schválilo Zastupitelstvo hl. m. Prahy. Financování tedy bude vícezdrojové. Městská část tuto bezúročnou půjčku rozložila do 25 let, takže roční splátku 20 milionů městská část zvládne splácet zcela bez problémů. Po rekonstrukci bude možné nadále pronajímat volné prostory budovy dalším subjektům, což znamená dodatečný příjem rozpočtu. Přesný rozpočet bude známý po dokončení dokumentace, reálná cena pak po vysoutěžení zhotovitele rekonstrukce (ideálně v 2. polovině roku 2021).

Jak je to s peticí proti miliardové radnici?

V našem volebním programu pro poslední komunální volby před dvěma lety máme jasně napsáno, že dořešíme rekonstrukci budovy Vlasta a nikdy jsme tuto rekonstrukci nelimitovali konkrétní částkou. Je nám totiž jasné, že nárůst ceny rekonstrukce je dán především všeobecným zdražením stavebních prací, inflací a použitím moderních technologií. Částka, za kterou chtěla radnici stavět rada městské části pod vedením starosty Bohumila Zoufalíka, má v roce 2020 zcela jinou hodnotu než v roce 2014, kdy se tehdejší zakázka zvažovala.

Zvládla by městská část financovat rekonstrukci radnice z vlastních zdrojů?

Předchozí vedení radnice rozhodlo v roce 2017 o tom, že chce jít cestou rekonstrukce stávající budovy radnice. Pokud bychom od rekonstrukce ustoupili,  nebylo by možné čerpat od Magistrátu a Ministerstva životního prostředí půjčku resp. dotaci. Novou budovu bychom neměli z čeho uhradit, protože předchozí vedení zanechala MČ ve velmi špatné finanční kondici, která silně omezuje možnosti pro investiční projekty velkého rozsahu. Nehledě na to, že městská část nemá ve svém vlastnictví žádný pozemek, který by byla vhodný pro stavbu a nebyla by nutná změna územního plánu, která v Praze trvá i několik let, což v naší situaci není možné. Častý demagogický argument TOP09, že předchozí vedení radnice zanechalo na účtu rezervu 1,3 miliardy Kč je zcela účelový, protože zároveň po sobě zanechalo rozpočet ze ztrátou přesahující miliardu korun s nasmlouvanými investicemi na několik let dopředu. Žádná skutečná rezerva tedy neexistovala. 

Jak je to s “levnější” variantou výstavby nové radnice?

Opozice v poslední době taky argumentovala nabídkou společnosti Landia, která tvrdí, že nová radnice se dá postavit o 100 milionů levněji než rekonstruovat Vlastu. Tato nabídka uváděla teoretické náklady stavby, ale neřešila zásadní výdaje na pořízení vhodného pozemku. Z toho důvodu není nabídka společnosti Landia porovnatelná s odhadovanou cenou rekonstrukce. Nabídku si neobjednala MČ, ale společnost ji zpracovala ze své vlastní iniciativy a poté ji představila vedení Prahy 10.

Navíc by stavba nové budovy, i vzhledem k délce stavebních řízení v ČR, trvala výrazně déle. To by vyžadovalo další průběžné a nákladné investice do oprav a častých havarijních stavů budovy Vlasty, která už svou životnost významně přesluhuje. Pro představu Vlasta ročně spolyká okolo 20 milionů korun za nutné rekonstrukce a zbytečně vynaložené energie.

Opravdu je potřeba s rekonstrukcí spěchat?

Ano, budova je v naprosto nevyhovujícím stavu a tak časovanou bombou. Do budovy zatéká, okna budovy netěsní což neúměrně zvyšuje náklady na energie. V zimě se téměř nedá regulovat teplota topení. V havarijním stavu je také hliníková elektroinstalace, protože do kabelových tras pravidelně zatéká voda z přilehlé terasy. Je také nutné odstranit nebezpečné materiály obsahující jedovatý azbest. Proto není možné rekonstrukci dále odkládat. V zimě těžko vytopitelná a v létě se přehřívající  budova má nevyhovující vliv na podmínky na pracovišti. 

Jak bude vypadat nová radnice?

Vizualizace úřad zveřejnil na svých webových stránkách. Charakteristické rysy původní budovy budou zachovány. Budova získá úplně nový plášť, střechu i interiéry. Solární panely sníží výdaje na energie. Během rekonstrukce vznikne také retenční nádrž na dešťovou vodu, která tak neskončí v kanalizaci, ale poslouží k zavlažování zeleně v blízkosti radnice. To bude znamenat další dlouhodobé úspory.

Občané budou také moci zapomenout na stísněné prostory radnice. Vzniknou příjemné vyčkávací zóny v centru každé budovy úřadu tak, aby se každý člověk cítil komfortně a bezpečně.

Jak bude rekonstrukce probíhat?

Původně jsme počítali s tím, že úřad zůstane během rekonstrukce v omezené míře v budově, ale od tohoto záměru jsme museli ustoupit, takže celý úřad se dočasně přestěhuje na jiné místo. Cílem tohoto stěhování je, aby se rekonstrukce maximálně urychlila a nová radnice mohla občany uvítat už v průběhu roku 2024 či 2025.

Praha 10 již téměř dva roky na pirátské vlně

Budou to již dva roky, co začala povolební vyjednávání o budoucím vedení Prahy 10. Největší shoda panovala a dosud panuje mezi zastupiteli Koalice Vlasta, České pirátské strany a zcela nově vybudované místní organizace Občanské demokratické strany.

Měsíce, které následovaly po ustavení nového vedení radnice, nebyly zdaleka jednoduché. Dosavadní hospodaření naší městské části bylo do značné míry založeno na postupném rozprodeji obecního majetku, z něhož byly financovány i některé nestandardní služby a společenské akce. Dalo by se říct podle hesla „Chléb a hry“ se doslova projídaly peníze, které měly primárně sloužit k zvelebení Prahy 10, výstavbě nové infrastruktury, opravám a k vybudování tolik potřebných škol, školek a dalších nutných součástí městského mobiliáře. Stav, v kterém jsme převzali Prahu 10, byl ještě mnohem horší, než jsme viděli z opozičních lavic. Zdroje jsou v podstatě předchozími garniturami za posledních třicet let vyčerpány a schodek rozpočtu, plynoucí z uzavřených stamiliónových závazků, je obrovský.

Pokud bychom nadále pokračovali v dosavadní praxi výprodeje společného majetku naší městské části, pak by do konce tohoto volebního období byla Praha 10 prakticky zcela odkázána jen na finance, které obdrží na svůj provoz od hlavního města (ze státního rozpočtu) a které na zajištění komfortu občanů zdaleka nepostačují. Právě z tohoto důvodu jsme se věnovali od prvního okamžiku především revizi nevýhodných smluv a postup-nému narovnávání pokřivených a pro město nevyvážených vztahů s doda-vateli služeb. Vypsali jsme dlouho odkládaná výběrové řízení napříkla na péči o zeleň a zpřehlednili složitý propletenec vztahů v holdingu našich městských akciových společností .Potřebné zdroje jsme nuceni hledat i v tolik kritizovaných úsporných opatřeních a ve zvýšení některých poplatků a daní.

Přes veškeré potíže se nám daří realizovat program, se kterým jsme šli do voleb. Jedním z prvních kroků byla změna jednacího řádu Zastupitelstva, jehož začátek jsme pevně posunuli do odpoledních hodin, a přes odpor současné opozice dali i mnohem vět-ší prostor názorům občanů. Naším cílem je efektivní a transparentní hospodaření. Zrušili jsme ponižující systém losování nájmu obecních bytů a zavedli zcela transparentní pravidla pro jejich přidělování. Nechali jsme zrekonstruovat první stovku zdevastovaných bytů, které jsou již obsazeny novými nájemníky právě na základě nové koncepce bytové politiky. Tomu výrazně přispělo i nově zřízené Kontaktní centrum bydlení, které nedávno oslavilo první rok své činnosti. Držíme tak svůj slib zodpovědného nakládání s bytovým fondem naší městské části.Velkým úkolem, který nás ještě čeká, je nezbytná rekonstrukce budovy radnice a rozhodnutí, jak naložit s bývalým KD Eden. Opravu radniční budovy nedotáhla žádná z předchozích koalic do realizační fáze. Jednomyslnou shodou současná koalice zamítla variantu stavby zcela nového objektu a nyní jednáme s Magistrátem hlavního města o výši finančního příspěvku na projekt postupné revitalizace objektu stávající budovy Vlasta. Nalezli jsme vhodné využití pro zcela nekoncepčně zahájenou rekonstrukci objektu U Vršovického nádraží 30/30, kde vznikne ojedinělé centrum pro pacienty, tzv. Pacientský HUB. Jedná se o moderní koncept na pomezí zdravotnictví a sociálních služeb, který poskytne prostor pro vzdělávání a dialog mezi pacienty, lékaři a státní správou. Finišuje dostavba Centra dětí a mládeže, které nabíd-ne množství volnočasových aktivit, na které rodiny znevýhodněných dětí zpravidla nemají dostatek finančních prostředků.

Při správě městské části úzce spolupracujeme i s našimi pirátskými zastupiteli na Magistrátu HMP a aktivně se snažíme získat zde podporu našich projektů. Obec řídíme zodpovědně a s maximální rozvahou. Děkujeme za vaši podporu!

#Držíme kurz!

Pirátské slavnosti 2020

Přátelé,
opět po roce Vás rádi přivítáme na Pirátských slavnostech Prahy 10!
Můžete se těšit na skvělé rodinné odpoledne s bohatým programem pro děti i dospělé. Myslíme i na lahodné občerstvení.
Postupně budeme odkrývat skladbu pestrého programu.

Těšíme se na Vás !!!

K příležitosti slavností a k polovině volebního období jsme vydali podzimní desítkové Pirátské listy.

 

MČ Praha 10 upravuje pravidla pro pronájem svých bytů, fungující systém otevírá více lidem

Městská část Praha 10 upravuje pravidla pro pronajímání svých bytů, otevírá dostupné a sociální bydlení většímu počtu svých občanů. Horní hranice příjmu, po odečtení normativních nákladů na bydlení, se u domácností posouvá na trojnásobek životního minima (namísto stávajícího 2,25 násobku). Bytové jednotky budou i nadále přidělovány na základě „bodovacího systému“, který zvýhodňuje lidi s komplexními problémy ve vážné bytové situaci. Revizi tzv. Zásad dnes schválilo Zastupitelstvo Desítky.

Tato klíčová a několik dalších dílčích změn vycházejí z roční praxe, kdy pronajímáme podle nových Zásad. Velmi se nám osvědčilo, že jsme původní princip náhody (losování bytů) nahradili propracovaným systémem a každou žádost posuzujeme individuálně. Úprava nám umožní poskytnout byt i rodinám s o něco větším příjmem, než je 2,25 násobek životního minima (po odečtení normativních nákladů na bydlení). Potíže s bydlením jsou totiž velmi často spojeny i s dalšími problémy, nejen existenčními z pohledu financí,“ vysvětluje „náš“ Petr Beneš, místostarosta specializující se mj. na bytovou politiku městské části.

Právě z důvodu komplexnosti řešení jednotlivých případů se už vloni výrazně zintenzivnila kooperace s radničním sociálním odborem a externími poskytovateli sociálních služeb. Kromě toho už přes rok funguje Kontaktní centrum bydlení, které poskytlo individuální poradenství více než 670 klientům.

Praha 10 ukázala, že zásadní systémové změny, jež skutečně pomáhají konkrétním lidem, lze provést rychle a efektivně. Nájem v jejím obecním bytě mohou získat i ti nejzranitelnější obyvatelé, jimž je následně zajištěna pomoc sociálních pracovníků,“ říká Matěj Hon, poradce pro ukončování bezdomovectví z Platformy pro sociální bydlení, s níž Desítka intenzivně spolupracuje od loňského ledna.

V kategoriích dostupného sociálního bydlení (pro seniory, mladé lidi, rodiny s dětmi a lidi s asistencí sociálního pracovníka) městská část za rok přidělila 84 bytů. 43 jednotek pak za tu dobu pronajala hasičům, učitelům, zdravotníkům, městským strážníkům a dalším profesím, které jsou pro fungování obce klíčové.

Dostupné a sociální bydlení i byty v zájmu obce jsou pronajímány za 140 Kč/m2/měsíc, tedy přibližně za polovinu průměrného tržního nájmu. 5 % ze svého bytového fondu nabízí městská část i lidem, kteří nespadají ani do jedné z těchto kategorií, a to za nezvýhodněný nájem. Jednotky jsou rozdělovány ve veřejné soutěži na principu aukce, která poprvé proběhla 17. června. Šest bytů bylo v průměru vydraženo za 205 Kč/m2/měsíc.

Za peníze vybrané z nájmů Desítka provádí opravy i kompletní rekonstrukce svých bytů. Za rok 2019 se jednalo o 105 jednotek, letos by měl být počet obdobný.

Více k tématu zde.

Nové atrium v Domově pro seniory Vršovický zámeček

Nápad upravit atrium Domova pro seniory Vršovický zámeček, vznikl ke konci roku 2016, nicméně k jeho realizaci nedošlo. Investiční záměr schválila až současná rada městské části v loňském roce. Naším záměrem bylo vytvořit příjemné prostředí se zákoutími, vodním prvkem, chodníčky, pergolou s posezením a brankou, kterou bychom seniorům a jejich rodinám zkrátili cestu do přilehlých Heroldových sadů.

Od vzniku myšlenky jsme postupně začali zajišťovat potřebná povolení k realizaci úprav. Jednou z prvních vlaštovek byla příprava vizualizace. Po dlouhém připomínkování a zvažování, zda je vůbec reálné takto rozsáhlý projekt realizovat, se konečně začalo pracovat. Nejprve byl zpracován projekt, byly získány schvalovací dokumenty ze strany MČ Praha 10, proběhla jednání s architekty a projektanty přestavby atria Vršovického zámečku. Po získání veškerých souhlasů a „razítek“ Rada MČ Prahy 10 záměr schválila koncem roku 2019. Samotné stavební práce začaly v době nouzového stavu, pracovníci stavební firmy ručně odstranili velkého množství zeminy, upravil se povrch, položila dlažba a usadil mobiliář. Postavilo se dřevěné zastřešené zákoutí k posezení. Celkové náklady na realizaci projektu vyšly na necelých 2,4 mil. Kč.

Atrium bylo veřejnosti slavnostně představeno a předáno do užívání 11. června. 2020 za přítomnosti radního pro sociální oblast Michala Kočího (Piráti), radní Lucie Sedmihradské (Vlasta), předsedy zdravotně sociálního výboru Mikuláše Pobudy (ODS) a vedoucího sociálního odboru. Počasí se při otevření umoudřilo, takže bylo možné se projít po nových cestičkách, posedět u fontány či si zahrát kuželky. Příjemně strávené odpoledne v atriu doprovázela hudba k poslechu i tanci. Vytvoření parkové úpravy atria významně zvyšuje kvalitu života klientů domova pro seniory. „Pro seniory z domova se jedná o mnohem důležitější počin, než se může zdát člověku zvyklému cestovat a poznávat stále nová místa. Přeji klientům Vršovického zámečku, ať si atrium plně užijí a aby jim přineslo co nejvíc příjemně strávených chvil,“ říká náš radní Michal Kočí.

O historii tzv. Zámečku více např. zde.

MČ Praha 10 navýšila podporu pro děti se zdravotním postižením, rozdělí mezi ně přes půl milionu korun

Rodiny dětí s těžkým zdravotním postižením dostanou letos od radnice vyšší finanční podporu.

Rada městské části schválila zvýšení finanční výpomoci za první pololetí tohoto školního roku pro pětadvacet dětí. Ty, které navštěvují speciální školy, mají nárok na dvojnásobnou částku oproti minulosti (20 tisíc korun namísto 10), v případě standardních škol se jedná o 25 tisíc (dříve 22.500). Celkově Desítka mezi tyto své školáky rozdělí 510 tisíc korun.

Podpora je určena dětem, které jsou držiteli platného průkazu osoby se zdravotním postižením ZTP/P, plní školní docházku denní formou a mají trvalé bydliště na území MČ Praha 10.

Péče o děti se zdravotním postižením je psychicky, fyzicky i finančně velmi náročná. Možnost navštěvovat školy výrazně pomáhá jak dětem, které se tak integrují do běžného života, tak pečujícím osobám, jimž dává příležitost si trochu odpočinout. Současně však s sebou pobyt dítěte se zdravotním postižením ve školském zařízení přináší zvýšené náklady, přičemž ne všechny jsou pokryty ze systému státem poskytovaných prostředků. Právě část těchto nákladů našim rodinám kompenzujeme,“ vysvětluje Michal Kočí, radní pro sociální, zdravotní oblast a bezpečnost.

Adresnou pomoc považuji za klíčový nástroj sociální politiky na komunální úrovni. Snažíme se systémově doplňovat stát, a to jak v případě finanční výpomoci, tak poradenských služeb,“ říká radní Kočí.

Podporu dětem s těžkým zdravotním postižením poskytuje desátá městská část od roku 2004, částka se letos od té doby poprvé navyšuje.

Bližší informace o poskytnutí dotace zde.

Policie potvrdila trestní odpovědnost bývalého starosty Prahy 10

Problematickému nákupu pozemku pod MŠ Bajkalská se věnuji již několik let. Ještě jako opoziční zastupitelka jsem podala trestní oznámení na osoby, které v tomto případu figurovaly.

O co tehdy šlo? V roce 2012, po bouřlivé diskusi v Zastupitelstvu, byl schválen nákup pozemku za částku 24 407 000 Kč. Posudek na cenu vypracovala společnost Equita (tehdy stálý dodavatel znaleckých posudků pro MČ Praha 10). O tři roky dříve, byl přitom tento pozemek oceněn na částku 6 557 300 Kč. Tehdejší Komise pro územní rozvoj, které předsedal radní a pozdější vlivný kmotr pražského podsvětí, Tomáš Hrdlička, nákup za zmíněných 6,5 milionu odmítla. Téměř obratem však parcelu koupila od restitučního vlastníka společnost PMC Vršovice a.s., patřící právě Tomáši Hrdličkovi. Za necelých sedm miliónů. Tato společnost jej následně, o necelé tři roky později, prodává MČ Praha 10 za čtyřnásobnou (sic!) cenu.

Jak k tomuto rapidnímu navýšení ceny došlo? Podle posudku společnosti Equita: „Pozemky byly oceněny za předpokladu, že jsou volné, nezastavěné dle požadavku objednavatele. Ve skutečnosti se na oceňovaných pozemcích nacházejí stavby.“ Požadavek na tento způsob zpracování posudku vzešel přímo z úřadu MČ Praha 10, kde byl za jeho objednávku odpovědný Mgr. David Ekstein. Tehdejší vedoucí majetkoprávního oddělení a dnes jednatel společnosti BAU Plus, v té době patřící do skupiny firem, kde měl Tomáš Hrdlička vliv.

Po několikaletém vyšetřování, během něhož byla posuzována odpovědnost tehdejšího Zastupitelstva, členů Rady MČ Praha 10 i jednotlivých úředníků se bohužel nepodařilo prokázat úmyslný trestný čin většiny zainteresovaných osob. Předkladatelem návrhu na odkup pozemku, který je však plně odpovědný za jeho obsah a správnost, byl místostarosta (později starosta) Bohumil Zoufalík. Z policejního protokolu vyplývá, že: „Zbylí radní také shodně uvedli, že při hlasování se rozhodovali na základě informací, které prezentoval předkladatel návrhu (Bohumil Zoufalík). …Nikdo z radních při podání vysvětlení neuvedl, že by si všiml chybně položené otázky pro znalecké zkoumání. Všichni se odkazovali na to, že v množství materiálů, které se na daných schůzích a hlasování musí schválit, není v jejich silách číst doslova každou písemnost. V případě předmětného znaleckého posudku brali v potaz cenu, kterou znalec určil, tuto porovnali s nabídkovou cenou, kterou požadoval vlastník pozemků a vzhledem k tomu, že ceny odpovídaly, nebyl důvod toto rozporovat.“

Ano. Přesně tak tehdy fungovalo vedení MČ Praha 10.

Pro samotného pana Zoufalíka však z aktuálního vyšetřování Policie ČR vyplývá velmi nepříjemný závěr: „Samostatné jednání místostarosty Bohumila Zoufalíka, nar. XX.XX.XXXX, ve kterém má zdejší policejní orgán za prokázané, že Bohumil Zoufalík svým jednáním naplnil všechny zákonné znaky zločinu Porušení povinnosti při správě cizího majetku podle ust. § 220 odst. 1, odst. 3 tr. zákoníku a zločinu Zneužití pravomoci úřední osoby podle ust. § 329 odst.1 písm. a), odst.3 písm. b) tr. zákoníku.“

Dosavadní vyšetřování tak prokázalo trestní odpovědnost minimálně předkladatele návrhu, který Praze 10 způsobil škodu ve výši více než 10 miliónů korun. Možná během následného vyšetřování pan Zoufalík dokáže vysvětlit i to, z jakých prostředků rok po tomto, podle policie nezákonném jednání, zakoupil v nedalekých Pitkovicích přes 4 000 morné půdy a luk za částku 4 519 890,- Kč. Dnes jsou tyto pozemky již stavebními parcelami a jejich cena se tak přibližně pětkrát zvýšila.

Velmi mě těší, že dosavadní úsilí nebylo zbytečné a Policie svým šetřením potvrdila mé původní předpoklady. Věřím, že vyšetřování odhalí nejen pozadí tohoto případu, ale odkryje i další dosud nepotvrzené skutky. Během mé prezentace tohoto případu na ZMČ v roce 2016, se tehdejší místostarosta a koaliční partner Bohumila Zoufalíka, Tomáš Pek (TOP09) vyjádřil těmito slovy: „…už to těžko nějak napravíme. Ale to je věc jiná. My tady vyhrabáváme věci, které můžou být špatné, jsou v minulosti, nemusí být dokonalé, ale já fakt nevím, co s nimi mám dělat. …Když ten pozemek je koupený, tak já už tu koupi nezruším. Já jenom si můžu říct, hm, to je pitomé.“ Takže nyní mohu panu Pekovi konečně odpovědět: „Právě tohle, kolego. Právě tohle jste měl udělat!“

Jana Komrsková

  • Můj článek z roku 2017 zde
  • Stenografický záznam 11. zasedání zastupitelstva městské části Praha 10 konaného dne 17. června 2016 zde
  • Náš článek k tématu ze září 2018 zde