Rozpočet MČ Praha 10 pro letošní rok byl zastupitelstvem schválen

Ne vždy je všechno tak, jak bychom si přáli. Stejně tak je to s letošním rozpočtem. Jsme sice rádi, že byl schválen alespoň v této podobě, ale schodek 771 milionů rozhodně není nic, co by nás těšilo. Bohužel předchozí vedení radnice nás ke konci svého mandátu zavázalo k výrazným investicím převyšujícím jen pro letošek půlmiliardovou hranici. Nestěžujeme si, pracujeme s tím, co máme. Proto jsme se snažili alespoň o to, aby bylo do budoucna z čeho brát. V rozpočtu je třeba 60 milionů na rekonstrukce městských bytů, ze kterých budou mít lidé z Desítky užitek a městská část zajištěný dlouhodobý příjem.

Farmářské trhy na Kubánském náměstí v novém

Po dlouhodobé nespokojenosti veřejnosti vypověděla na konci loňského roku městská část Praha 10 smlouvu společnosti PRAHA 10 – Majetková, a. s., která zajišťovala v posledních letech konání Farmářských trhů na Kubánském náměstí.

Rada městské části proto na svém úterním zasedání vybrala nového provozovatele, spolek Archetyp, který trhy provozoval v letech 2010 až 2011.

Od staronového provozovatele farmářských trhů si slibujeme hlavně jejich oživení a pestrost nabízených produktů. Chceme, aby se vrátila oblíbenost trhů na Kubáni mezi místní lidi. Novou sezónu zahájíme v sobotu 30. března 2019. Na všechny návštěvníky se těšíme,” uvedla 1. místostarostka Jana Komrsková (Piráti).

Hodnotící komise řešila především návrh celkové koncepce farmářských trhů, rozsah a skladbu sortimentu, doprovodný program a zkušenosti s pořádáním obdobných akcí. Na základě obsahu předložených nabídek a nejvyššího počtu hodnocení byl pak vybrán spolek Archetyp. Staronový provozovatel bude na trzích pořádat zajímavé akce a v neposlední řadě bude dbát na ekologii a kvalitu nabízených potravin.

Farmářské trhy budou v provozu do 15. listopadu 2019 a dále v průběhu prosince jako vánoční trhy. Veřejnosti budou trhy přístupné každé úterý, čtvrtek (9.00 – 18.00 hodin) a v sobotu (9.00 – 14.00 hodin). Nová sezóna bude zahájen jarní slavností v sobotu 30. března 2019, kdy bude připraven hudební program včetně masek, kostýmů a rekvizit. Připraveny budou dílny pro děti a rodiče, ukázka řemesel a mnoho dalšího. Doprovodný program startuje v 10.00 hodin.

„LET´S MAKE KUBÁŇ GREAT AGAIN!“

Mapa nebytových prostor spuštěna

Máme velkou radost, že se našemu pirátskému místostarostovi, Petru Benešovi, který má na starosti nemovitý majetek městské části, povedlo spustit interaktivní mapu volných nebytů. Kde, jaké, jak velké, v jakém stavu a za kolik MČ Praha 10 své volné nebytové prostory k pronájmu nabízí se můžete podívat zde.

Jedním z prioritních cílů současné koalice je a musí být rychlá stabilizace rozpočtu

Vedení městské části připravilo návrh rozpočtu pro rok 2019. Návrh bude 27. 2. 2019 projednán Finančním výborem, následně Radou městské části a nakonec bude předložen ke schválení zastupitelstvu městské části na jeho zasedání 25. 3. 2019.

Zdědili jsme městskou část, která si roky žila nad poměry. S jednorázovými příjmy z prodeje bytového fondu bylo nakládáno jako s neomezeným a nevysychajícím zdrojem. Mandatorní  výdaje městské části dlouhodobě rostly a o svěřený majetek se nikdo nestaral, o čemž svědčí stovky dlouhodobě prázdných bytů i nebytových prostor,“ uvedla starostka Renata Chmelová (VLASTA).

Naší prioritou je co nejrychleji snížit počet prázdných bytů i nebytových prostor, ze kterých městské části v současnosti neplynou žádné příjmy. Jejich současný technický stav však pronájem často neumožňuje a proto jsme na jejich opravy vyčlenili přes 180 milionu korun,“ dodává k problematice obecního majetku místostarosta Petr Beneš (Piráti).

Návrh rozpočtu pro letošní rok  počítá s příjmy ve výši 645 milionu, mandatorními výdaji 810 milionu, investicemi 602 milionu a schodkem 767 milionu korun. Výše navrženého schodku je důsledkem rozhodnutí předchozího vedení městské části, které v průběhu roku 2018, v době svého končícího mandátu, podepsalo smlouvy na realizaci investic v objemu překračujícím 600 milionu korun. Tyto investice bude nutné v letošním a částečně i příštím roce financovat.

Jedná se například o rekonstrukci Polikliniky Malešice, domu v ulici U Vršovického nádraží, výstavbu MŠ Nad Vodovodem, rekonstrukci Kina Vzlet nebo modernizaci školní jídelny v ZŠ Hostýnská. „Je zcela evidentní, že některé projekty budou v budoucnu generovat další výdaje, aniž by byl zajištěn zdroj jejich financování, což předchozí vedení radnice jaksi zapomnělo vzít v potaz,“ uvedl místostarosta Filip Humplík (ODS).

Předchozí vedení radnice se chovalo krajně nezodpovědně. Jedním z prioritních cílů současné koalice je a musí být rychlá stabilizace rozpočtu městské části, jinak reálně hrozí, že napřesrok nebude mít radnice Prahy 10 dostatek prostředků na financování chodu městské části. Stabilizace rozpočtu obnáší nejen hledání nových příjmů do obecní kasy, ale bohužel i rázné a pro občany nepopulární úsporné kroky.

Jednou z kapitol již schváleného programového prohlášení je otevřenost radnice. Návrh rozpočtu je proto zveřejněn víc než měsíc před jeho projednáváním zastupitelstvem. „Chceme tímto krokem zajistit, aby opozice i široká veřejnost měla dostatek času a možnost vyjádřit se k navrženému rozpočtu. Zároveň byl vytvořen dokument – Průvodce pro občany Prahy 10 – s cílem přiblížit navrhovaný rozpočet a plán zdaňované činnosti pomocí komentářů a grafů,“ uzavírá radní pro finance a rozpočet Lucie Sedmihradská (VLASTA).

Obyvatelé Prahy 10 mají možnost uplatnit své písemné připomínky k návrhu rozpočtu nejpozději do 22. března (9.00 hodin), a to dvěma způsoby. Buď zasláním e-mailu radní pro finance a rozpočet Lucii Sedmihradské (e-mail: lucie.sedmihradska@praha10.cz), nebo prostřednictvím podatelny úřadu (Vršovická 68, Praha 10 – přízemí budovy A). Dále mohou přednést připomínky ústně při projednávání rozpočtu na zasedání zastupitelstva.

KE STAŽENÍ:

 

O neutěšeném stavu rozpočtu MČ Praha 10, který jsme „zdědili“, jsme psali již v únoru 2018, více zde.

Také vás nebaví dlouhé fronty na úřadech? Máte občas pocit, že vlastně nevíte, co se ve vašem okolí děje? Náš pirátský kolega Jirka Komrska je předsedou Komise informační, otevřená radnice, IT a Smart Cities, která minulý čtvrtek poprvé zasedla. Jirka proto sepsal pár hlavních témat, kterými se komise zabývala a bude se jim věnovat i nadále.

Tato komise má nejen dlouhý a složitý název, ale i velmi široký okruh působnosti. Jedním ze stěžejních témat, kterému se věnuje, je otevřená Radnice. Není tedy překvapením, že, na rozdíl od většiny stávajících Komisí a Výborů, nemá ve své činnosti prakticky na co navazovat, protože tato témata doposud nepatřila mezi priority předchozího vedení radnice. Předmětem její činnosti budou v zásadě tři okruhy témat.

  • Oblast informační – internetová prezentace Prahy 10 a souvisejících projektů, profily na sociálních sítích, prezentace v tištěných médiích, informační letáky a publikace a především příprava dosud chybějících radničních novin.
  • Oblast otevřené radnice – nastavení procesů maximální otevřenosti ve sdílení a dostupnosti všech materiálů, s nimiž pracuje úřad naší městské části (programy jednání, zápisy, podklady, smlouvy, výběrová, záznamy z jednání, výsledky hlasování, rozklikávací rozpočet, úplný přehled faktur atd. atd.
  • Oblast Smart Cities – postupná plná elektronizace kontaktu občanů s úřadem a sdílení dat v rámci samotného úřadu.

Závěrem Jirkovo osobní poděkování:

Rád bych touto cestou poděkoval všem kolegům z koalice, ale i z řad opozice nejen za 100% účast, ale především za věcné a skutečně konstruktivní jednání.“

První krok k řešení bytové problematiky Prahy 10 učiněn

MČ Praha 10 udělala první krok k nastavení komplexního řešení bytové problematiky a podepsala Memorandum, které nám pomůže vytvořit vlastní systém dostupného a sociálního bydlení.
Piráti mají podporu dostupného bydlení ve svém dlouhodobém programu a snaží se ji prosazovat na všech úrovních veřejné sféry. Jsme rádi, že se Praha 10 tímto krokem připojuje k obcím, které nezůstávají u teorie, ale uvádí konkrétní záměry do praxe. Začínáme od základu. Pokud chceme nastavit lepší systém, musíme zmapovat ten stávající. Vítáme proto pomoc odborníků, kteří už s tím mají zkušenosti,“ říká náš místostarosta Petr Beneš.
Více se dozvíte zde.

Praha 10 má programové prohlášení pro volební období 2018 – 2022

Radní městské části Praha 10, ve složení koalice VLASTA, Piráti a ODS, schválili na svém dnešním zasedání Programové prohlášení rady pro volební období 2018 – 2022, které vychází z již uzavřené koaliční smlouvy.

Naším cílem je otevřená, efektivně a odpovědně hospodařící městská část, která usiluje o všestranný rozvoj celého svého území a zároveň naslouchá svým obyvatelům,“ uvedla starostka Renata Chmelová (VLASTA). „Za velmi důležité považuji, že jsme se zavázali zpracovat Strategický plán rozvoje Prahy 10, který budeme vytvářet ve spolupráci s veřejností.

Právě veřejnost a její informovanost je jednou z priorit vedení městské části. Spuštěny budou nové komunikační kanály, které budou zaměřeny na všechny věkové kategorie a které budou informovat o tom, co se v jejich okolí děje.

Programové prohlášení je pro nás obrovský závazek a ke všem zmíněným prioritám se budeme stavět čelem,“ uvedla první místostarostka Jana Komrsková (Piráti). „Čisté ulice, nová výsadba zeleně, podpora komunitního zahradničení nebo efektivní a transparentní rozdělování dotací na sport a volnočasové aktivity jsou jednou z našich priorit.

Mám radost, že jsme se dokázali velmi rychle a korektně domluvit. Do programového prohlášení se dostaly všechny důležité body našeho předvolebního programu. Ať už se jedná o řešení situace KD Eden, otázku parkovacích zón nebo výstavbu parkovacích domů,“ uvedl místostarosta Filip Humplík (ODS).

Programové prohlášení je rozděleno do 11 tematických kapitol, které postupně kopírují jednotlivé kompetence všech členů rady – Otevřená radnice; Územní rozvoj; Hospodaření; Školství; Doprava; Bezpečnost; Kultura; Životní prostředí; Sociální a zdravotní oblast a rodinná politika; Bytová politika; Sport a volný čas.

Plné znění Programového prohlášení rady pro volební období 2018 – 2022 naleznete ZDE.

Jaké investice plánuje Praha na území naší městské části v roce 2019?

Nové zastupitelstvo hlavního města Prahy si s rozpočtem pospíšilo a už v prosinci schválilo první provozní rozpočet na rok 2019. Většinu investičních akcí ale ještě čeká projednání ve Finančním výboru a jednání zastupitelstva v následujícím měsíci. Pavel Hájek, náš pirátský zástupce v magistrátním Finančním výboru, proto vytáhl z návrhu investic ty projekty, které pravděpodobně podpoří hlavní město na území naší městské části Praha 10 v roce 2019.

Drážní promenáda – celkové náklady 200 mil. Kč (Pozn.: pouze 3 mil. Kč na rok 2019)

Rekonstrukce tramvajové trati mezi Vozovnou Strašnice a Průběžnou – celkové náklady 49,2 mil. Kč

Sanace opěrných zdí Pod Táborem – celkové náklady 53,7 mil. Kč

Rekonstrukce areálu Práče (Lesy hl. m. Prahy) – celkové náklady 11,8 mil. Kč

Parkoviště P+R Depo Hostivař – celkové náklady 300 mil. Kč

Rekonstrukce Malešická – celkové náklady 40 mil. Kč

Rekonstrukce Průmyslové ulice – celkové náklady 100,3 mil. Kč

Rekonstrukce Vršovická – celkové náklady 105,5 mil. Kč

Chodník Práčská – celkové náklady 4 mil. Kč

DDM Pracoviště Zahradní Město – celkové náklady 5,6 mil. Kč

Výstavba tělocvičny Voděradská – celkové náklady 143 mil. Kč (Pozn.: pouze 4,5 mil. Kč na rok 2019)

ZUŠ Bajkalská, P10 – přístavba pavilonu B – celkové náklady 16 mil. Kč

ZŠ a MŠ logopedická, P10 – výstavba objektu Přípotoční – celkové náklady 36 mil. Kč

Domov pro seniory Zahradní Město (reko budova B) – celkové náklady 4,5 mil. Kč

Domov pro seniory Malešice (kotelna) – celkové náklady 7 mil. Kč

Hřbitov Vršovice (reko ohradní zdi) – celkové náklady 7 mil. Kč

Všechny uvedené stavby jsou především na pozemcích ve vlastnictví hl. m. Prahy, investicím do majetku ve svěřené správě Prahy 10 se bude věnovat především rozpočet naší městské části, jehož schválení je plánováno na březen 2019.

Praha 10 chce ve svých komisích odborníky

V pondělí 28. ledna proběhlo již třetí jednání zastupitelstva desáté pražské městské části (ZMČ), kterou od podzimu vede koalice VLASTY, Pirátů a ODS. Vedení radnice tak plní svůj závazek, že se jednání zastupitelstva budou konat výrazně častěji, než tomu bylo v minulém volebním období. Opozice i veřejnost  se tak nově budou moci aktivněji podílet na správě veřejného prostoru.

Myslím, že občané Prahy 10, v současnosti co do počtu obyvatel šesté největší obce v Česku, si zaslouží pravidelné a aktuální informace o dění ve své městské části každý měsíc, a ne jen jednou za čtvrt roku, jako tomu bylo dříve,” uvedla starostka Renata Chmelová (VLASTA). Zastupitelé na proběhlém jednání například schválili výše odměn pro členy a členky komisí Rady MČ (RMČ) z řad odborné veřejnosti. “Komise jsou významným  a důležitým poradním orgánem pro naše rozhodování. Záměrně jsme je proto otevřeli i odborníkům, kteří se dané problematice věnují i ve svém profesním životě. Jejich erudovaný pohled na různá témata je pro výběr ideálního řešení velmi podstatný,” shrnuje rozhodnutí zastupitelstva 1. místostarostka Jana Komrsková.

Na pořadu jednání byla i dlouho odkládaná rekonstrukce radnice, která je již několik let v havarijním stavu. Vzhledem k tomu, že výsledky zadávacího řízení budou k dispozici až v květnu letošního roku, byl místostarosta Filip Humplík (ODS) nucen prodloužit termín pro informování zastupitelstva do konce června. Rekonstrukce budovy radnice patří mezi priority současného vedení. “Občané Desítky i zaměstnanci úřadu si zaslouží moderní radnici, která bude odpovídat potřebám 21. století,” říká místostarosta Humplík.

Další jednání ZMČ je naplánováno na 25. února 2019.